Statut Stowarzyszenia
?Towarzystwo Przyjaciół Wisły?
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§1
- Towarzystwo Przyjaciół Wisły , zwane dalej Towarzystwem, działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz postanowień niniejszego statutu.
- Towarzystwo może używać nazwy skróconej TPW.
§2
Siedzibą Towarzystwa jest miasto Nałęczów a terenem działania obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Towarzystwo może prowadzić swoje działania także poza granicami Rzeczypospolitej.
§3
Dla realizacji celów statutowych Towarzystwo może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§4
- Towarzystwo posiada osobowość prawną.
- Powołane jest na czas nieokreślony.
- Towarzystwo może posiadać odznaki organizacyjne, używać sztandaru. odznak i pieczęci zgodnie z właściwymi przepisami.
- Znakiem TPW jest są kontury Polski z zaznaczoną rzeką Wisłą i jej dopływami. Na środku znaku widnieje nazwa Towarzystwa.
§5
Towarzystwo współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
§6
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich działań może zatrudniać pracowników oraz powoływać biura.
- Towarzystwo może prowadzić działalność odpłatną statutową. Dochody z działalności odpłatnej są przekazywane w całości na działalność statutową.
Rozdział II. Cele i sposoby ich realizacji
§7
Celem Towarzystwa jest prowadzenie działalności w zakresie:
- Krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży.
- Upowszechniania kultury fizycznej i sportu.
- Ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
- Ochrony i promocji zdrowia.
- Ratownictwa i ochrony ludności.
- Działania na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Zachowania dziedzictwa kulturowego, kultywowanie tradycji.
- Promowania wędkarstwa i sportu wędkarskiego.
- Użytkowania i ochrony wód.
- Integrowania społeczności lokalnej.
§8
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- Organizowanie i prowadzenie różnych form zajęć sportowych i rekreacyjnych (rajdów, wycieczek, spływów kajakowych itp.) zmierzających do poprawy sprawności fizycznej.
- Popularyzację turystyki, krajoznawstwa i aktywnego wypoczynku nad Rzeką.
- Upowszechnianie wiedzy o Rzece.
- Realizację programów edukacyjnych, animowanie życia kulturalnego, promocje twórczości i działań artystycznych nad Rzeką.
- Szkolenia młodzieży w zakresie pierwszej pomocy i podstawowych technik ratownictwa wodnego.
- Patrole rzeczne (dbanie o porządek, bezpieczeństwo, ochrona fauny i flory, zwalczanie kłusownictwa).
- Nauczanie pływania i doskonalenie umiejętności pływackich.
- Udział lub prowadzenie akcji ratowniczych podczas zagrożeń powszechnych, katastrof naturalnych i awarii technicznych, w tym powodzi i pożarów.
- Współdziałanie z podmiotami powołanymi do ochrony przyrody, ekosystemów wodnych, zwalczania kłusownictwa rybackiego i innych szkód w środowisku wodnym.
- Prace badawcze i naukowe w dziedzinie ochrony środowiska i ochrony zwierząt.
- Działalność szkoleniową, organizowanie spotkań, warsztatów, kursów, wykładów, konferencji.
- Występowanie z wnioskami do organów państwowych i samorządowych.
- Podejmowanie wszelkich innych dozwolonych prawem działań służących realizacji celów statutowych.
- Współpracę z innymi organizacjami, stowarzyszeniami oraz instytucjami.
Rozdział III. Członkowie Towarzystwa
§9
- Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwa.
- Towarzystwo posiada członków:
a) zwyczajnych,
b) wspierających,
c) honorowych.
§10
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każda osoba fizyczna niepozbawiona praw publicznych, która złoży pisemną deklarację i uzyska rekomendację dwóch członków Towarzystwa.
- Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
§11
- Członkiem wspierającym Towarzystwo może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Towarzystwa.
- Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu podjętej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
§12
- Członkiem honorowym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Towarzystwa.
- Członkiem honorowym staje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie na wniosek Zarządu albo co najmniej 6 członków Towarzystwa.
§13
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
a) biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Towarzystwa,
b) korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Towarzystwa,
c) udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Towarzystwo,
d) zgłaszania wniosków co do działalności Towarzystwa.
§14
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
a) brania udziału w działalności Towarzystwa i w realizacji jego celów,
b) uczestniczenia w walnych zebraniach członków,
c) przestrzegania statutu i uchwał władz Towarzystwa,
d) regularnego opłacania składek
§15
- Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Towarzystwa, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
- Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Towarzystwa.
- Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
§16
1. Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
a) dobrowolnej rezygnacji pisemnej z przynależności do Towarzystwa złożonej na ręce Zarządu,
b) wykluczenia przez Zarząd:
- z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający dziewięć miesięcy;
- z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Towarzystwa;
- ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Towarzystwa.
c) utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
d) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego
2. Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Towarzystwie przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV. Władze Towarzystwa
§17
- Władzami Towarzystwa są:
a) walne zebranie członków,
b) zarząd,
c) komisja rewizyjna.
§18
- Władze Towarzystwa wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Walne Zebranie może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
- W razie, gdy skład władz Towarzystwa ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
§19
O ile statut nie stanowi inaczej, uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
§20
Kadencja wszystkich wybieralnych władz Towarzystwa trwa do odwołania ich przez Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów.
Walne Zebranie Członków
§21
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków.
- Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebrania zwołuje Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze. zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum, zwołuje się zebranie w drugim terminie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania Walnego Zebrania Członków.
- Walne Zebranie obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
a) z własnej inicjatywy,
b) na żądanie członków Komisji Rewizyjnej,
c) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Towarzystwa.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§22
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
a) określenie głównych kierunków działania i rozwoju Towarzystwa,
b) uchwalanie zmian statutu,
c) wybór i odwoływanie wszystkich władz Towarzystwa,
d) udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
e) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Towarzystwa,
f) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
g) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,
h) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,
i) podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Towarzystwa.
Zarząd
§23
- Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Towarzystwa zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, a także reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz.
- Zarząd składa się z 3 do 5 osób, spośród których na pierwszym posiedzeniu wybiera prezesa, sekretarza i skarbnika.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§24
Do kompetencji Zarządu należy:
a) kierowanie bieżącą pracą Towarzystwa,
a) realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
c) zarządzanie majątkiem towarzystwa,
d) planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
e) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
f) przyjmowanie i wykluczanie członków Towarzystwa,
g) zwoływanie Walnego Zebrania,
h) ustalanie wysokości składek członkowskich
Komisja Rewizyjna
§25
- Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 osób, w tym przewodniczącego wybieranego na pierwszym posiedzeniu komisji.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący.
§26
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) kontrola całokształtu działalności Towarzystwa,
b) ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,
c) składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Towarzystwa i Zarządu Towarzystwa,
d) wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielanie absolutorium Zarządowi,
e) wnioskowanie o odwołanie całego Zarządu w razie jego bezczynności lub bezczynnego członka Zarządu,
f) wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
§27
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
§28
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie byli i nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§29
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
Rozdział V. Majątek i gospodarka finansowa
§30
- Źródłami majątku Towarzystwa są:
a) składki członkowskie,
b) darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej, ze sponsoringu,
c) dotacje, subwencje, udziały, lokaty,
d) dochody z działalności gospodarczej,
e) dochody z działalności odpłatnej statutowej.
- Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Towarzystwa podejmuje Zarząd.
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą. Dochody z działalności gospodarczej Towarzystwa służą wyłącznie realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.
§31
Zabrania się:
- Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Towarzystwa pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi".
- Przekazywania majątku Towarzystwa na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Wykorzystywania majątku Towarzystwa na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego.
- Zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Sposób reprezentacji
§32
Do składania oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków zarządu działających łącznie.
Rozdział VI. Postanowienia końcowe
§33
Uchwałę w sprawie zmiany statutu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków bezwzględną większością głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§34
- Towarzystwo rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków, kwalifikowaną większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Towarzystwa.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Towarzystwa.
Statut przyjęto uchwałą zebrania założycielskiego Towarzystwa Przyjaciół Wisły w dniu 17 Stycznia 2015 r.
Zatwierdzili:
DOMINIK DAROWSKI
ADAM MUSIAŁ
MICHAŁ WÓJCIK